Veelgestelde vragen door vakmannen

Bent u geen vakman? Kijk dan hier bij de veelgestelde vragen.

Algemeen

Hét keurmerk voor zelfstandige vakmannen en vakvrouwen in bouw, hout en techniek. Het keurmerk staat voor kwaliteit, service en garantie. Zelfstandige vakmensen onderscheiden zich met het Keurmerk Kwaliteitsvakman en klanten krijgen zekerheid.

Via de site Kwaliteitsvakman.nl vinden potentiële klanten betrouwbare vakmannen zoals u. Klanten nemen rechtstreeks contact met u op via uw eigen bedrijfspagina.

Het Keurmerk Kwaliteitsvakman is een initiatief van belangenorganisatie Zelfstandigen Bouw en heeft geen winstoogmerk.

Met het Keurmerk Kwaliteitsvakman onderscheidt u zich van de rest: u bent voor uw (potentiële) klanten duidelijk herkenbaar als dé vakman of vakvrouw die kwaliteit levert en garanties biedt. Zodra u het Keurmerk Kwaliteitsvakman heeft, bent u vindbaar voor klanten via www.kwaliteitsvakman.nl.

U werkt volgens onze algemene voorwaarden. Deze zijn duidelijk en rechtsgeldig, dus dat geeft rust. Verder werkt u gewoon zoals u voorheen deed. Tevens krijgt u een uitgebreid pakket promotiemateriaal. Daarmee is voor iedereen duidelijke welke kwaliteit u biedt.

  • Het keurmerk geeft uw klanten vertrouwen: het maakt duidelijk dat u vakwerk levert, garanties biedt en klantvriendelijk werkt.
  • Via de site Kwaliteitsvakman.nl bent u goed vindbaar voor klanten. Wij bieden hulp om uw eigen bedrijfspagina op Kwaliteitsvakman.nl te vullen en bij het verkrijgen van klantbeoordelingen.
  • U werkt via onze duidelijke en rechtsgeldige algemene voorwaarden.
  • U krijgt uitgebreid promotiemateriaal om reclame voor uzelf te maken.
  • We geven u richtlijnen en tips voor klantgericht werken.
  • Er staat een onafhankelijke Geschillencommissie voor u klaar indien nodig.
  • Met vragen of voor hulp kunt u altijd bij ons terecht.
  • Het keurmerk garandeert uw klanten een servicegerichte vakman of vakvrouw die kwaliteit levert en garantie biedt.
  • Uw klanten krijgen minimaal 1 jaar garantie op het uitgevoerde werk.
  • Uw klanten hebben de rust van duidelijke afspraken en overzichtelijke offertes.
  • Er wordt gewerkt volgens heldere, rechtsgeldige algemene voorwaarden.
  • Bij een opdracht boven de € 10.000 wordt een gratis inspectie van het geleverde werk aangeboden.
  • Bij ziekte of faillissement van de ingeschakelde vakman of vakvrouw zorgt het keurmerk voor een vervanger.
  • Er staat een onafhankelijke Geschillencommissie klaar indien nodig.

Het Keurmerk Kwaliteitsvakman (inclusief Kwaliteitsvakman.nl) is een initiatief van belangenorganisatie Zelfstandigen Bouw. Zelfstandigen Bouw bestaat al sinds 2000, heeft geen winstoogmerk en is met 10.000 leden de grootste dienstverlener voor zzp’ers in bouw, hout en techniek.

Ja. Kwaliteitsvakman.nl is een gratis service voor houders van Keurmerk Kwaliteitsvakman. Op de site Kwaliteitsvakman.nl vinden consumenten vakmannen zie erkend zijn door het Keurmerk Kwaliteitsvakman.

Aanmelden

Het Keurmerk Kwaliteitsvakman is een exclusieve dienst voor leden van Zelfstandigen Bouw. Je bent al lid voor € 25 per jaar (ex btw).

Bent u al lid van Zelfstandigen Bouw en werkt u als zelfstandige in bouw, hout of techniek dan kunt het keurmerk direct aanvragen. Of u nu schilder bent, stukadoor, metselaar of iets anders in de sector.

Om het keurmerk ook echt te krijgen, moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen. 

De toelatingsvoorwaarden zijn:

  • U heeft een KvK-inschrijving.
  • U heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring of 2 jaar werkervaring met een relevant vakdiploma.
  • U heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) en, bij constructief werk, een CAR-verzekering.

Het Keurmerk Kwaliteitsvakman staat voor kwaliteit en we moeten de kwaliteit samen bewaken. Alleen zo onderscheidt het Keurmerk Kwaliteitsvakman zich. Wij geloven samen met onze keurmerkhouders in vakwerk en betrouwbaarheid. 

Het Keurmerk Kwaliteitsvakman is exclusief voor leden van Zelfstandigen Bouw. Zij betalen € 185 contributie per jaar (ex btw).

U bent al lid van Zelfstandigen Bouw vanaf € 25 per jaar (ex btw). Met de kortingen die u krijgt via het collectief van Zelfstandigen Bouw heeft u dit lidmaatschap zo terug verdiend. Klik hier voor meer informatie.

Personeel in dienst?

Heeft u personeel in dienst, dan gelden aangepaste tarieven.

  • Bedrijf met 1 of 2 personeelsleden                  € 350,-
  • Bedrijf met 3 tot en met 5 personeelsleden      € 470,-
  • Bedrijf met 6 tot 8 personeelsleden                 € 600,-
  • Bedrijf met 8 of meer personeelsleden             prijs in overleg

Bedrijven met personeel krijgen een uitgebreider promotiepakket.

Daarnaast gelden enkele extra voorwaarden:

  • Bedrijven met personeel moeten een Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB)/CAR-verzekering hebben die geldt voor alle personeelsleden.
  • Alle personeelsleden moeten in het bezit zijn van een vakdiploma dan wel in opleiding zijn onder begeleiding van een leermeester of beschikken over minimaal 5 jaar relevante werkervaring.
  • Geschillen met werknemers zijn uitgesloten in de rechtsbijstand via Zelfstandigen Bouw.

Aanmelden kan makkelijk online. Klik hier om u direct aan te melden!

Nee, Kwaliteitsvakman.nl is een gratis service voor houders van het Keurmerk Kwaliteitsvakman.

Als u houder wordt van het Keurmerk Kwaliteitsvakman gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden.

Klanten en opdrachten

Zodra u het Keurmerk Kwaliteitsvakman heeft, vinden klanten u via uw eigen bedrijfspagina op de site www.kwaliteitsvakman.nl. Tevens krijgt u een uitgebreid pakket promotiemateriaal waarmee u naar iedereen toe duidelijk maakt welke kwaliteit u biedt.

Via uw eigen bedrijfspagina op Kwaliteitsvakman.nl benaderen klanten u rechtstreeks. U bepaalt zelf welke bedrijfsinformatie u op uw eigen bedrijfspagina deelt. De consument vindt hier in ieder geval uw contactgegevens, zoals uw website, e-mailadres en telefoonnummer.

Een van de grote voordelen van het Keurmerk Kwaliteitsvakman is het uitgebreide pakket promotiemateriaal dat u krijgt. Daarmee is voor iedereen duidelijk welke kwaliteit u biedt. Het promotiemateriaal bestaat uit:

  • Gratis vermelding in de bedrijvengids op de site www.kwaliteitsvakman.nl met uw eigen bedrijfspagina.
  • Het keurmerklogo voor o.a. op uw briefpapier (digitaal).
  • Stickers met logo van het keurmerk voor op uw bedrijfsauto.
  • Brochure en flyers voor uw klanten.
  • Blocnote voor meerwerk.
  • Banners voor op uw website (digitaal).
  • Promotiepakket met onder andere een pen en memoblokje.
  • Advertentie om te plaatsen in lokale kranten en huis-aan-huisbladen (digitaal).
  • Een Keurmerk Kwaliteitsvakman T-shirt.
  • Bestaande klantbeoordelingen mag u zelf aanleveren als deze niet ouder zijn dan 1 jaar.
  • Klanten kunnen uw werk ook online beoordelen via uw eigen bedrijfspagina op de site www.kwaliteitsvakman.nl.

Klantbeoordelingen worden door het keurmerk geverifieerd.

Hulp nodig? Bel of mail ons gerust: 0348 – 439 009 of info@keurmerkkwaliteitsvakman.nl.

Klachten of problemen probeert u eerst zelf op te lossen met uw klant. Komt u er samen niet uit of is uw klant nog steeds niet tevreden? Dan kunnen beide partijen zich wenden tot de onafhankelijke Geschillencommissie. In eerste instantie wordt getracht de binnengekomen klacht door middel van bemiddeling op te lossen. Wanneer dit niet lukt, zal de klacht in behandeling worden genomen door de Geschillencommissie.

Voor de behandeling van een geschil is de klant een vergoeding verschuldigd: € 25 voor bemiddeling en € 75 voor het indienen van een klacht bij de Geschillencommissie. Voor de keurmerkhouder is dit gratis. Echter, wanneer de keurmerkhouder in het ongelijk wordt gesteld door de Geschillencommissie geldt een verschuldigd bedrag volgens het Reglement Klachtenregeling Keurmerk. U vindt het klachtenformulier hier.

De Geschillencommissie helpt bij problemen of bij een verschil van mening tussen u en de klant. In de commissie zit een onafhankelijk jurist, een deskundig vakman en een onafhankelijk technisch deskundige. Zij proberen het probleem op een goede manier op te lossen.

Hier vindt u het complete Reglement Klachtenregeling Keurmerk en het klachtenformulier. Het advies van de Geschillencommissie is bindend.

Klachten of problemen probeert u eerst zelf op te lossen. Is uw klant nog steeds niet tevreden of heeft u een verschil van mening? Dan kan de klant naar de onafhankelijke Geschillencommissie gaan. Dit kunt u zelf ook doen. Bekijk hiervoor de klachtenregeling.

Als u uw klacht of verschil van mening niet kunt oplossen, helpt de Geschillencommissie. Zij onderzoekt de klacht en geeft een bindend advies. De Geschillencommissie bestaat uit een jurist, een onafhankelijk technisch deskundige en een deskundig vakman. Lees er hier meer over.

Ja, maar het Keurmerk Kwaliteitsvakman doet dit niet zomaar. In de volgende situaties kunnen we deze beslissing nemen:

  • Indien u 2 keer in 1 jaar een terechte klacht heeft gehad waarbij u door de Geschillencommissie in het ongelijk bent gesteld.
  • Indien u niet voldoet aan uw betaalverplichting aan het Keurmerk Kwaliteitsvakman en/of Zelfstandigen Bouw*.
  • Indien u niet langer aan de toelatingsvoorwaarden van het Keurmerk Kwaliteitsvakman voldoet.
  • Bij oneigenlijk gebruik van het keurmerk en/of de site Kwaliteitsvakman.nl.

* Het Keurmerk Kwaliteitsvakman is exclusief voor leden van Zelfstandigen Bouw. Lees hier meer over lid worden.